<<<

Techniek 1:
Je professionele liefde aanzetten.

Gebaseerd op de strategie van Karin de Galan.

Stap 1. Succesgevoel verankeren

Herinner je een training waar je gelukkig vandaan kwam. Je bent erg tevreden en blij met jezelf. Je hebt resultaat bereikt, gezien dat de deelnemers een stap gezet hebben in hun leerdoel. Stap weer helemaal in de training en kijk om je heen wat er gebeurt. Voel van binnen hoe blij je er van wordt. Geniet van het moment. Veranker dit moment. Zet het vast in je lijf, je geheugen door te zeggen en te voelen: ja dit is geweldig! Lach erbij, roep een beeld op dat erbij hoort. Zorg dat je het zo sterk is dat je het straks weer op kan roepen.

Stap dan uit je ervaring en ga met je anker (het beeld en gevoel: ja dit is geweldig!) op zoek naar soortgelijke successen. Herinner je al die keren dat je tevreden en blij was. Laat al die keren die misschien ook opduiken die niet zo'n succes waren gewoon voorbij vliegen.

Geen succeservaring gehad? Bedenk dan je succesvolle training. Zie wat je goed hebt gedaan, geniet van de deelnemers (die je zo ideaal mag maken als je wilt), wees blij met het succes dat je gaat halen.

Stap 2. Visualiseren van de groep

Vanuit dit succesgevoel denk je aan de training die gaat komen. Denk aan de groep die je krijgt. Kijk naar ze en heet ze alvast welkom. Als je ze nog nooit gezien hebt fantaseer je hoe ze eruit zien. Het gaat erom dat de groep voor jou een gezicht krijgt. Wat voor mensen zijn het? Hoeveel mannen en vrouwen? Hoe oud zijn ze? Wat voor werk hebben ze? Wat voor kleren hebben ze aan?

Stap 3. Verplaatsen in de deelnemers

Nu je de groep op je netvlies hebt staan kun je met jezelf een goed gesprek voeren. Nog steeds met dat gevoel van stap 1.

Verplaats je in de groep,(en eventueel de organisatie waar ze vandaan komen) en vraag jezelf af:

> waar zitten ze mee?

> Wat houdt ze bezig?

> Wat hebben ze nodig?





Nu komt een belangrijk moment: stel je hart voor ze open. Om het wat dramatisch te zeggen; voel hun nood. Leef met ze mee. Dus roep een gevoel van sympathie, liefde bij jezelf op.


Voorbeeld van Karin: "Ik had laatst een training voor re´ntegratieconsulenten. Dan stel ik me voor wat hun werk inhoudt: veel gesprekken voeren met mensen die het moeilijk hebben. Je moet ze richting werk duwen. Hoe zou ik dat vinden? Waar zou ik tegenop lopen? Ik zou denk ik moe worden van al die mensen met problemen. Al dat gezeur aan mijn hoofd! En dan die werkdruk. Ik zou me daar opgejaagd van voelen en het idee hebben dat ik tekortschiet omdat ik te weinig tijd aan de klanten besteed. Als ik dat zo bedenk dan voel ik zelf al de spanning en het tekortschieten. En dan gaat mijn hart naar ze uit."

Stap 4. Weten wat je te bieden hebt

Nu is het beurt aan jou, de trainer. Vanuit het gevoel van stap 1 en het gevoel van stap 3, beantwoord je voor jezelf de vragen:

Hoe kan de training ze een stap verder helpen?

Wat heb ik te bieden?





Maak de verbinding tussen wat jij kan en weet en wat de ander nodig heeft. Laat het enthousiaste gevoel toe dat jij samen met de deelnemers een stap kan zetten. Dat je samen werkt aan iets waar ze gelukkiger van worden.





Voorbeeld Karin: "De dag voor de re´ntegratieconsulenten was een training Provocatief coachen. Ik weet en voel dat ik hen lucht kan geven. Ze kan laten lachen om wat gebeurt. Hen manieren kan leren om zich niet te laten verstrikken in de problemen van de klant en het gevoel tekort te schieten. Daar word ik dan helemaal enthousiast van. Te weten dat ik iets kan doen wat hen gaat helpen."

Stap 5. Integratie

Vlak voor de training (het kan de avond tevoren zijn of de zelfde ochtend) doe je heel snel wat je net uitgebreid hebt gedaan: haal het gelukkige gevoel naar boven dat je hebt na een geslaagde training. Heet de toekomstige deelnemers welkom, zie wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Laat je hart naar ze uitgaan, weet wat jij ze te bieden. Voel hoe het enthousiasme dat je ze een stap verder kunt laten zetten door je heen stromen. Laat het toe in je hele lichaam en lach.

EHBO

Wat te doen als je bevangen wordt door onzekerheid en negatieve gedachten? 'Ik kan het niet, ik heb niks te bieden, ze vinden me misschien wel helemaal niet goed?'

Hier verschillende tips:

> Lach om jezelf. Doe jezelf overdreven na. Jammer en klaag. Dan stop je, haal je diep adem en bedenkt dat het niet om jou gaat maar om de ander. Je hebt een taak in deze wereld en die ga je naar eer en geweten uitvoeren!

> Je RET wat met jezelf. Je brengt je irrationele gedachten onder woorden en vervangt ze door rationele gedachten

> Je neemt een besluit: morgen mag ik jammeren, nu even niet. Je spoort jezelf aan naar je kracht te gaan. (Tja, als je die niet hebt heb je het verkeerde vak gekozen, maar dat weet je allang!)

> Kies om niet bang te zijn voor wat mensen van je vinden. Kies om blij te zijn met jezelf. Weet dat als jij jezelf laat zien, mensen je leuk vinden. Als jij blij bent met die ander is die ander het met jou.










Strapa
drs. Anneke Dekkers
e: Info@strapa.nl
Tel+fax: 020-6938161
M 06 41576176
Korte Blekersstraat 19
1053 TM Amsterdam