<<<

Oefening 3:
Contact met de trainer in jezelf

Stap 1. Bewustworden

Denk terug aan een training waar jij heel tevreden was over wat je gedaan hebt. Waarin je tevreden was over je rol als trainer. Stap weer eens in die situatie. Wanneer stapte je in je rol als trainer?Is dat op weg naar de training, als je de trainingsruimte binnenloopt? Als je de zaal inricht en je spullen klaar legt? De flap alvast beschrijft? Als je de eerste cursist ontmoet?
Wat verandert er dan in je? Ga je anders lopen, staan? Doe je dingen die je anders niet doet? (Bijvoorbeeld koffie, thee inschenken voor je deelnemer? De leiding nemen, andere mensen uitleggen hoe de wereld in elkaar zit). Klinkt je stem anders? Hoe voelt het in je lichaam?
Je zou kunnen zeggen dat de rol van de trainer een deel van je is dat geactiveerd wordt als je gaat trainen. Een deel met een eigen stem, eigen gedrag.

Stap 2. Naam geven aan de trainer in jezelf

Geef een naam aan dat succesvolle deel van je dat geactiveerd wordt als trainer. (Bijvoorbeeld de leider, de begeleider, de enthousiaste, de wegwijzer, de onderzoeker etc. Je kunt natuurlijk ook mooie combinaties maken; de liefhebbende leider o.i.d.)
Zeg die naam tegen jezelf en neem waar of het voelt als de succesvolle trainer die je bent als je voor de groep staat. Het is pas goed als je een sterk en tevreden gevoel hebt.

Stap 3. Bewust inschakelen van de trainer in jezelf

Denk nu terug aan een trainingssituatie die niet zo goed ging. Stap weer in die situatie. Hoe gedraag je je, hoe voel je je? Hoe klinkt je stem?
Stap uit de situatie en haal diep adem. Maak nu contact met de succesvolle trainer in jezelf door de bijbehorende naam te noemen. Neem waar of je het deel op kunt roepen. Je kunt nu een gesprekje voren met je succesvolle trainer. Hoe zou je in de toekomst in een dergelijke lastige trainingssituatie anders kunnen reageren? Luister naar het antwoord en stel je voor dat je dat toe gaat passen. Zal het helpen? Je gaat net zolang door totdat je tevreden bent met hoe je het aan kan pakken.

Stap 4. Op tijd de succesvolle trainer in je activeren.

Nu je weet wat de succesingrediŽnten van je trainersrol zijn, kun je zorgen dat je deze op tijd inschakelt. Bepaal voor jou wat het beste moment is om in je rol van trainer te stappen. Waarschijnlijk heb je tijd nodig om je te concentreren en je hoofd leeg te maken. Veel trainers zijn dan ook ruim van tevoren in de trainingsruimte en kruipen min of meer automatisch in hun trainersrol door de spullen klaar te leggen en de flapover te beschrijven. Maar je kunt ook rustig gaan zitten en een gesprek voeren met de succesvolle trainer in je.

EHBO


'Ik ben helemaal niet zo tevreden over mijn rol als trainer. Ik probeer juist los te komen van een rol en meer mezelf te zijn.'
Heel goed, dat is ook de bedoeling. Het wonderbaarlijke is alleen dat je zoveel verschillende kanten (delen) in je'zelf' hebt. Je hebt vast ook een moe- op -vrijdagavond-zelf in je, of de -dynamische-minnares-zelf. Toch zul je die niet graag aan het woord laten als je training geeft.
Marjo Korrel heeft het mooi verwoord: 'Ik ben selectief authentiek'. En daar gaat het om. Dat deel van jezelf laten zien dat het beste bij de situatie en de taak past.


'Ik vind het maar vreemd en zweverig gedoe dat praten met jezelf. Heb je niet iets simpelers en ik zou bijna zeggen 'normalers'?'
Maar natuurlijk: vraag je collega's en cursisten wat ze opvalt aan jou als trainer. Wat vinden ze je sterke en zwakke kanten? Vraag ze om tips hoe je je rol als trainer kunt versterken. En vooral: pas ze toe! Veel succes ermee.










Strapa
drs. Anneke Dekkers
e: Info@strapa.nl
Tel+fax: 020-6938161
M 06 41576176
Korte Blekersstraat 19
1053 TM Amsterdam