<<<

Techniek 8:
Inzicht geven

Gebaseerd op de strategie van Karin de Galan

Stap 1. Bepaal je kernboodschap

Bepaal van tevoren wat je belangrijkste boodschap is die je in de training wilt overbrengen. Schrijf de boodschap voor het begin van de training op een flapover. (Bij grote groepen kun je een beamer gebruiken, dus dan heb je de kernboodschap in je laptop staan. Maar projecteren is slecht voor de interactie).


Voorbeeld: Jolande heeft een training 'effectief leidinggeven' van twee dagen. Haar kernboodschap formuleert zij, na stevig nadenken als volgt: vanuit contact de regie voeren.

Stap 2. Start van de training

Vertel iets over het thema, het belang voor de deelnemers en jouw persoonlijke betrokkenheid daarbij.


Voorbeeld:
Jolande opent : Een paar dagen geleden kwam ik een manager tegen die zei: 'ik voel me gemangeld tussen al die verschillende eisen. Ik snap wel dat je menselijk moet zijn , maar van bovenaf willen ze vooral resultaat zien. En dan het liefst gisteren!' Ik kon me dat goed voorstellen. Zelf heb ik ook wel eens knel gezeten tussen allerlei verschillende belangen. Dat voelde niet fijn. Ik heb toen veel gehad aan de raad van een oudere manager. Die adviseerde me om als ik knel zat rustig op een stoel te gaan zitten en mezelf af te vragen: wil ik een slachtoffer zijn? Zo nee, hoe pak ik dan de regie weer terug? Ik ben dat nooit vergeten. En daarom zijn we deze dagen bij elkaar om te kijken hoe je zelf de regie kunt voeren als leidinggevende, op een manier die bij jou past.
Terwijl ze dit vertelt kijkt ze de deelnemers vriendelijk aan.

Stap 3. Achterhaal de aanwezige kennis en ideeŽn.

Stel een relevante vraag aan de groep . Dat is een vraag die te maken die te maken heeft met het onderwerp en kan leiden naar je kernboodschap . Hou bij het luisteren de kernboodschap in je achterhoofd. Je luistert verder met interesse en enthousiasme naar wat de deelnemers zeggen . Je geeft na elke bijdrage een korte samenvatting. Schrijf eventueel voor jezelf de belangrijkste kernwoorden op. Je geeft de inbrenger een compliment.

Stap 4. Zoek de overeenkomsten en verschillen

Ga bij jezelf na terwijl je luistert wat verschillen en overeenkomsten zijn met je kernboodschap. Wat zou je kunnen gebruiken als glijbaan voor het programma? Wat keert bijvoorbeeld regelmatig terug ?


Voorbeeld:
Jolande heeft de vraag gesteld: We gaan het hebben over effectief leidinggeven, maar jullie hebben vast ook ervaring met niet-effectief leidinggeven. Wat vinden jullie niet effectief?
'Ha, nou, zoals het bij ons gaat: werk over schutting gooien en zeggen dat het gisteren af moet zijn.''Over mensen heenwalsen' 'Pappen en nathouden, nooit echt zeggen waar het op staat.''Ja zeggen en nee doen' zijn voorbeelden van de antwoorden die ze krijgt. Het lijkt recht uit hun hart te komen. Bij het luisteren heeft ze de kernboodschap in haar achterhoofd gehouden. Ze luistert naar wat het thema is van deze groep en hoe ze de verbinding kan maken met de kernboodschap. Allereerst schrijft ze de de kernwoorden van de reacties op een flap. Ze denkt ; he blijkbaar voelen ze zich gepasseerd, overruled, niet serieus genomen. Ze draait het dan om in haar conclusie: 'waar het jullie om gaat is zorgvuldigheid, oprechtheid.' De groep knikt. Dan maakt ze de overstap naar haar kernboodschap. Vanuit het contact de regie voeren. Ze legt de verbinding tussen wat de groep gezegd heeft en 'vanuit contact de regie voeren'.

Stap 5 a. Leg de theorie in een vlot vraag en antwoordspel verder uit.

In plaats van de vertellen hoe het volgens jou in elkaar zit nodig je de deelnemers uit mee te denken. In je hoofd hou je wel de rode draad vast. Dat is de theorie die aan je kernboodschap vastzit. Je vat weer samen wat de deelnemers zeggen en voegt daar wat theorie aan toe. Dan stel je de volgende vraag. Zo verzamel je de bouwstenen voor je theorie. Het vraag en antwoordspel heeft een vlot tempo. Je hoeft niet elke keer iedereen langs te gaan. Het gaat erom dat je ze prikkelt na te denken.
Aan het eind van het gesprek vat je nog een keer samen wat belangrijk voor de groep is en hoe dat terugkomt in de theorie.
Vervolgens stap je over op een programmaonderdeel dat hierbij aansluit.


Voorbeeld.
Vragen die Jolande stelt:
> Het staat hier wel mooi: vanuit het contact, maar wat kunnen we er onder verstaan?
> Hoe maken jullie contact?
> Waarom is het belangrijk de regie te voeren?
> Hoe zou je dat kunnen doen?

Stap 5 b. Leg de theorie zelf uit.

Bij het beantwoorden gebruik je de eerdere inbreng van de deelnemers. (de kernwoorden op de flap).

Of je a. of b. doet hangt af van je persoonlijke kwaliteiten, de groep, je voorkeur van werken. Zolang je maar doet wat je eigen kernboodschap is: vanuit het contact de regie voeren.

EHBO

'Het duurt wel erg lang met dat vraag en antwoordspel! Voor je het weet ben je twee uur verder.'
Ja, het valt niet altijd mee een goed tempo te maken. Maar bedenk: jij voert , vanuit contact, de regie! Het is inderdaad zaak niet te verzanden in eindeloze antwoorden en wie weet onderlinge discussies. Dus wat je kunt doen is zelf sturen (met je ogen, stem, adem, houding) en van tevoren zeggen dat je KORT wat antwoorden wilt. En dan wel de tijd nemen om echt te luisteren.'










Strapa
drs. Anneke Dekkers
e: Info@strapa.nl
Tel+fax: 020-6938161
M 06 41576176
Korte Blekersstraat 19
1053 TM Amsterdam