<<<

Techniek 9:
Meegaan in de mist

Gebaseerd op de strategie van Anja van Servellen


Te gebruiken als de groep uit de 'comfortzone' is en daar ongemakkelijk, verward, gefrustreerd van is.

Stap 1. Richt je aandacht op de groep

Registreer welke gevoelens je daarbij krijgt. Word je warm of joud? Spannen je spieren zich? krijg je ergens pijn? Word je geļrriteerd, blij, moe? Zonder te oordelen registreer je wat je voelt.

Stap 2. Bepaal waar je gevoelens mee te maken hebben

Bepaal of de gevoelens die je krijgt te maken hebben met het 'parallel proces'(de gevoelens die de groep heeft, heb jij ook), of/en te maken hebben met je eigen onzekerheid.

Stap 3. Luister naar je gedachten

Als je negatieve gedachten hebt, over jezelf, de groep, de situatie, luister daar dan naar. Herken het als je manier van denken als je onder druk staat. Gedachten kunnen zijn: 'Ik kan het niet, ik wil het niet, wat een vervelende, domme groep, waarom moet ik nou weer in zo'n situatie terecht komen?'

Stap 4. Leg de negatieve gedachten naast je neer.

Adem goed door naar je buik en concentreer je op het hier en nu. Weet: het gaat niet om jou, het gaat om de ander.

Stap 5. Stel jezelf vragen:

> Wat is hier aan de hand?
> Wat zegt dat over de groep, de deelnemer?
> Wat zegt dat over mij?

Stap 6. Sta jezelf toe het niet te weten.

Ga op zoek naar antwoorden. Dat doe je door een pauze in te lassen en met de deelnemers te praten. Luister goed naar wat ze zeggen. Met al je zintuigen. Nu kunnen er twee dingen gebeuren:
- Je hoort iets van een deelnemer waarvan je denkt: ja dat is het, dat houdt ons tegen te leren!
- Je weet het nog steeds niet.
Je kunt ook tussentijds een collega raadplegen. Het helpt vaak heel goed tegen iemand aan te praten. Dan wordt het voor jezelf ook duidelijker.


Vervolgens bedenk je wat eventuele vervolgstappen kunnen zijn. Bijvoorbeeld: overschakelen op een ander onderwerp, of reflecteren met de groep over wat er nu gebeurd is.

Stap 7. Benoem in de groep expliciet wat je waargenomen hebt.

Ook als je besluit over te schakelen op een ander onderwerp is het goed eerst te benoemen wat jij waargenomen hebt. Zorg dat je dicht bij je eigen waarheid blijft. Let ondertussen op de reactie van de groep. Deze kun je samenvatten en erkennen. ('Ik begrijp dat het voor jou nu lastig is.') Vervolgens kun je een overstap maken en daar de groep medeverantwoordelijk voor maken. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: 'Kunnen we het er over eens zijn dat we er nu niet uitkomen? Wat we kunnen doen is nu eerst het volgende onderdeel behandelen en de volgende ochtend terugkomen op wat net gebeurd is.'
Vertrouw dat je er, samen met de groep, altijd uitkomt. Misschien niet nu ter plekke, maar dan wel wat later in de training. Vaak hebben de dingen ook tijd nodig om te bezinken. Zeker als iets wezenlijks geraakt is.

Stap 8. Verzilver wat de groep geleerd heeft.

Als alles op z'n plek terecht gekomen is, mensen zich bewust zijn geworden van hun eigen (on)mogelijkheden om te leren, is het belangrijk de leerervaring collectief te verzilveren. Dat doe je door bijvoorbeeld kort te schetsen hoe de groep er aan het begin van de training bij zat, de crisis die ze doorgemaakt hebben en wat ze daarvan geleerd hebben. Hoe jij nu al de resultaten terugziet in de manier waarop ze over hun situatie en zichzelf praten. Daar noem je dan ook voorbeelden van.

EHBO

'Help, ik heb gedaan wat hier staat, maar de groep is heel ontevreden weggegaan. Ze hadden gehoopt van mij een antwoord te krijgen, maar dat kregen ze niet. Ik wist het ook echt niet. Ik voel dat ik gefaald heb, Ik wist niet wat ik moest doen.'
'Ja, dat overkomt ons allemaal wel eens. En voor mij is dat altijd een goede stimulans geweest om verder te leren. Dat ik het antwoord niet weet is niet erg. Dat ze ontevreden naar huis gaan kan soms heel heilzaam uitwerken. Maar als ik me zelf hulpeloos voel na afloop dan is er wel iets mis. Of ik ben te lang blijven hangen in het gevoel van onmacht, of ik heb te weinig kennis en kunde om de zoektocht goed te begeleiden. En misschien wel allebei. Dus als ik jou was zou ik me verder bekwamen in het begeleiden van groepsprocessen.'










Strapa
drs. Anneke Dekkers
e: Info@strapa.nl
Tel+fax: 020-6938161
M 06 41576176
Korte Blekersstraat 19
1053 TM Amsterdam